Belangrijke duurzaamheids-factoren voor consumenten

Onderzoeksbureau Ruigrok publiceerde onlangs het rapport ‘What’s Happening RETAIL – de duurzaamheidseditie’. Download het rapport hier en weet als één van de eersten wat consumenten van retailers en producenten verwachten op het gebied van duurzaamheid. Inzichten uit het rapport zijn onder … Lees meer

Nieuwe data Spielwarenmesse 2024

Na de succesvolle herstart van de Spielwarenmesse zijn de plannen voor de 73e editie in volle gang. Organisator Spielwarenmesse eG heeft de data bekendgemaakt voor het volgende evenement, dat zoals gewoonlijk aan het begin van het jaar zijn deuren opent. … Lees meer

Inbreuk op intellectuele eigendomsrechten

Het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) publiceerden onlangs een studie over de gevolgen van inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb). De studie, … Lees meer

Recordgroei omzet detailhandel in 2022

In 2022 heeft de detailhandel, voor koopdagen gecorrigeerd, 6,7 procent meer omgezet dan in 2021. Dat is de hoogste groei sinds de start van de reeks koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verkoopvolume was echter 0,6 procent lager. De omzet van de winkels … Lees meer

Ierse Smyths Toys komt alsnog naar Nederland

Smyths Toys komt alsnog naar Nederland. De Ierse speelgoedketen opent komend voorjaar zijn eerste twee winkels (in Amsterdam en Rotterdam) en wil de komende jaren uitgroeien naar zo’n twintig vestigingen. Dat meldt vastgoedadviseur AvenU aan RetailTrends. In januari 2018 zei Smyths … Lees meer

60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats

Consumenten kopen steeds vaker lokaal. Ook het online shoppen groeit gestaag. Binnensteden veranderen steeds meer in multifunctionele gebieden waar winkelen, wonen, horeca en cultuur elkaar versterken. Vanuit die mix groeit de kern uit tot een plek met een maatschappelijk-sociale functie. … Lees meer

Consument geeft evenveel of meer uit aan cadeaus

Bijna driekwart (71%) van de Nederlandse consumenten is van plan dit jaar niet minder uit te geven aan cadeaus voor de feestdagen dan vorig jaar. Daarvan geeft 54 procent dit jaar hetzelfde bedrag uit. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 … Lees meer

Sinterklaas begon dit jaar vroeg met inkopen

Sinterklaas is dit jaar vroeger begonnen met feestinkopen dan voorgaande jaren. De zeven dagen tot en met Sinterklaasdag betaalde hij in fysieke winkels 5% (op dinsdag, zondag en gisteren) tot 15% (op donderdag) vaker met een pinpas of creditkaart dan … Lees meer

Tips voor veilig Speelgoed

Speelgoed dat bestemd is voor kinderen om mee te spelen moet veilig zijn, het moet voldoen aan veel regelgeving. Ook de ouder/verzorger moet goed opletten als kinderen spelen.

“Speelgoed van buitenlandse webshops is vaker onveilig”

Speelgoed dat in Nederland verkocht wordt, blijkt niet altijd veilig te zijn. Dat geldt voor aankopen in winkels, maar met name via webshops. Een verontrustende boodschap voor veel ouders. Kinderen vormen een kwetsbare groep en juist die kleintjes wil je … Lees meer

Fysieke winkels laten corona achter zich

In fysieke winkels is in de week tot en met Cyber Monday – inclusief Black Friday – beter verkocht dan in dezelfde week van 2021. Met pinpassen werd pakweg 116 miljoen keer aan winkelkassa’s afgerekend, ongeveer 15% vaker dan in … Lees meer

Hoge inflatie stuwt vraag naar tweedehands speelgoed

De vraag naar tweedehands speelgoed op Marktplaats is met bijna 10% gestegen ten opzichte van 2021. In november werd de speelgoedcategorie 40,3 miljoen keer bekeken. In dezelfde periode vorig jaar lag dat aantal op 36,8 miljoen. Vervolgens werd bijna 650.000 … Lees meer

Speelgoed, kleding en cosmetica in trek als cadeaus

Bijna twee op de vijf Nederlandse consumenten (37%) wacht op populaire shopdagen zoals Black Friday en Cyber Monday met het kopen van cadeaus voor de feestdagen. Hoewel deze dagen bekend staan om hoge kortingsacties, is niet iedereen hier vatbaar voor. … Lees meer

Oproep aan online shoppers

Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), … Lees meer

Consument houdt hand op de knip bij komende feestdagen

Sinterklaas en de Kerstman zijn dit jaar zuinig met het geven van cadeaus. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat consumenten tijdens de feestdagen aanzienlijk minder zullen besteden. De grootste daling wordt verwacht bij uitgaven aan kleding en schoenen, sport, … Lees meer

Leefbaarheid in gevaar door druk op (speelgoed)winkels

De situatie in de detailhandel is alarmerend. Alleen al door hoge energielasten, steeds hogere huurkosten en stijgende loonkosten boekt het grootste deel van de ondernemers de komende jaren een negatief bedrijfsresultaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Panteia, dat in … Lees meer