Onderzoeksbureau Ruigrok publiceerde onlangs het rapport ‘What’s Happening RETAIL – de duurzaamheidseditie’. Download het rapport hier en weet als één van de eersten wat consumenten van retailers en producenten verwachten op het gebied van duurzaamheid.
Inzichten uit het rapport zijn onder andere:
- Het is niet alleen vanwege regelgeving belangrijk om te investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook voor je klanten is dit de moeite waard. Consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven, winkels en supermarkten iets terug doen voor de mens, het milieu of de maatschappij. Ruim de helft van de consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel omdat deze zich hiervoor inzetten. Onder Gen Z is dit zelfs 63%.
- Met initiatieven rondom afvalbeperking kunnen retailers wat consumenten betreft de grootste impact maken. Als fysieke winkel is het daarnaast belangrijk je te focussen op energiebeperking, als online winkel is een duurzaam transport goed om op in te zetten. Hierbij kan er ook gekeken worden naar manieren om de last mile meer door consumenten zelf te laten doen: ruim twee vijfde kiest er soms al bewust voor om de last mile zelf af te leggen en de bestelling ergens op te halen.
- Het is voor bedrijven belangrijk om actief te communiceren over initiatieven waarmee zij zich inzetten voor mens, het milieu of de maatschappij. Consumenten maken op basis hiervan al regelmatig bewust een keuze voor een winkel, maar zoeken zelf beperkt naar informatie over initiatieven die een bedrijf neemt. Het is dus belangrijk om consumenten op een actieve manier op de hoogte te brengen van wat je als bedrijf allemaal doet op het gebied van duurzaamheid.
Wij zijn hier als speelgoedbranche natuurlijk ook mee bezig. Dit rapport helpt ons om beter te begrijpen wat consumenten écht belangrijk vinden op het gebied van duurzaamheid en hoe wij hier als retailer of producent op in kunnen spelen.