Sinterklaas en de Kerstman zijn dit jaar zuinig met het geven van cadeaus. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat consumenten tijdens de feestdagen aanzienlijk minder zullen besteden. De grootste daling wordt verwacht bij uitgaven aan kleding en schoenen, sport, speelgoed en games en cadeauartikelen.

Het consumentenvertrouwen is historisch laag en inflatiecijfers zijn historisch hoog. Vooral door de aanhoudend hoge energieprijzen verliezen consumenten koopkracht en verkeren ze in onzekerheid over hun toekomstige budget. Uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Insights & Consultancy onder 1226 respondenten blijkt dat de economische malaise een stevige domper betekent op de sfeer tijdens de feestdagen. De respondenten, onderverdeeld in inkomen, mannen en vrouwen en naar de leeftijdscategorieën 18-34 jaar, 35-54 en 55 jaar en ouder, zeggen minder aan cadeaus uit te geven en bij het doen van boodschappen andere keuzes te maken.

Lees hier verder